Thursday, July 12, 2012

kualiti bacaan aku

aku sebenarnye bace surat khabar je. majalah sekali sekala. novel ade lah sebuah dalam tempoh 2 tahun kebelakangan. buku ilmiah, erm berat tu.. haha..

aku nak komen pasal surat khabar. aku selalu beli surat khabar cap '4 juta pembaca' sebab tajuk dia catchy. tapi yang tak bagusnye berita dalam tu. banyak pasal jenayah seksual. jenayah meragut nyawa. kemalangan ngeri. sungguh menarik perhatian bila baca tajuk. tapi bab isi tu sebenarnye tak berapa bagus. sbb dari situ lah orang2 innocent yang tak reti buat menjadi pandai melakukan kejahatan2 seperti yang dilaporkan. bukankah begitu? bukankah akan menambah bilangan kes? bukankah akan lebih dahsyat kesan masa panjang nanti? bukankah ini semua membimbangkan?

mungkinkah hal2 membangun yang berlaku di dalam negara tidak cukup menarik untuk dilaporkan sebanyak mungkin seperti laporan kes2 jenayah tu semua? selaku belia 24k, golongan skang ni mudah terpengaruh dengan keadaan sekeliling, dengan hal semasa. bila hal semasa yang dilaporkan tu banyak yang busuk2, gak ke rase bakal terpalit sama? argh!! camne nak cakap ni?

hmmph! ape yang aku mampu buat, berita buruk aku jadikan sempadan. berita baik aku jadikan tauladan..

p/s: selemah-lemah iman ialah yang mampu menegur hanya di dalam hati... =.=''

Published with Blogger-droid v2.0.6

No comments: