Friday, November 30, 2012

tahan

ujian menahan nafsu nyata lebih susah dilawan jika dibandingkan dengan ujian ditimpa kesedihan. biar aku jelaskan kenapa.

nak melawan nafsu yang menggoda, tapi fitrah manusia sukakan nikmat. menahan diri dari hal yang disukai, sedangkan manusia cenderung menuju kepada hal yang disukainya. sangat mencabar. umpama menahan lapar dahaga di waktu petang yang panas di tengah2 bazar ramadhan. tengok balang air bandung cincau tgah terkondensasi dengan banyaknya.. rase nak teguk satu jug skali gus.

fuh.. betapa lah besar nye nafsu yang nak dilawan. kan? itu baru contoh terkondensasi.. blum contoh hormon estrogen progestron atau contoh tenaga kinetik lagi tu.. haa..

dibandingkan dengan menahan kesedihan, itu datang dari perkara yang sudah berlaku. yang dah lepas. mudah sikiiiit la. tapi berat tetap berat. nama pun ujian. cuma bisikan syitonirojim yang buat manusia tak tahan tu. keinginan memang dah tak de. hal dah lepas lah katekan.. tinggal nak truskan ATAU nak tetap macam tu jer..

mcam tarik tali. tahan nafsu tu umpama tahan dari kne tarik. maka berhempas pulaslah semata-mata nak bertahan. sape yg tak kuat, TERTARIK lah dia dan mungkin jatuh, pastu kne 'booo'.. oh,no!

macam pegang belon, tahan kesedihan tu umpama tanak lepas tali belon, sentiasalah ade je belon tu. tak ade tarikan, tapi semak la skit bila belon tu ade je kat tepi. tapi siapa yang lepas, LAPANG lah dia. dah takde tali yang menyerabutkan bila ke hulu ke hilir.

sekian pendirian saya buat masa ni. peace..!! (^^)v

ehem2.. actually, saye suke jer belon yang kne pegang tu.. sweet kot kalo amik gambar ade background belon2 nih. oh ya, belon warne plain punyer tau. bukan yang gambar spongebob atau yg sekutu dengannye okei.

ps: perenggan kat atas ni nak wat post squartum boleh? haha.. =p

Published with Blogger-droid v2.0.9

No comments:

There was an error in this gadget