Tuesday, January 29, 2013

tetap lah dgn kebenaran

salam semua...

sesungguhnya, dengan pengalaman kerja yg sekelumit ni, buat aku teringat zaman skolah rendah dulu...

waktu tu subjek fekah. uztazah tanye hikmah/ faedah solat asar. pilihan jawapan a,b,c,d.

semua jawab yg sama; hikamhnya utk menunaikan perinth Allah. aku sorang yg pilih jawapan lain; hikmahnya untuk kesihatan badan (aku fikir, rukuk sujud boleh jadi sebagai warm up riadah petang).

uztazah tanye lagi, "betul taknak tukar jawapan? kamu sorang je yg pilih jawapn ni.." mane ntah datang confident, aku pun angguk...

orang lain dh pandang2, ape ntah yg diorang fikr pasal aku.. huhu.. tidak ku kisah ketika itu. kalo salah pun bukan kene denda. mesti uztazah explain nnt kenapa salah..selesai aku angguk, uztazah bagi jawapan..

sekali betul rupenye jawapan yg aku pilih. selaku sorang je yg betul time tu, kembang hidung la sekejap. tapi yang utamanya, aku rase puas hati betul.. dan kenangan tu aku ingat sampai hari ni.

tapi bukan itu point utama.. malam ni, baru aku sedar moral sebenarnya.. iaitu; bila tahu ape yg betul, tetapkan lah pendirian kau tu sarah....! jangan sebab orang ramai mcm tu ko pun ikut buta tuli jer..

sebab sekarang, akulah antara makhluk Tuhan yg mudah terpengaruh bila sesuatu hal itu di persetujui ramai.. walaupun ade yang aku tau hal itu salah. sebab aku takut dipandang serong.  Astaghfirullah.. aku tak patut takut dengan manusia.. ampunkan aku Ya Allah..

Ya Allah..Kau kuatkanlah aku untuk tetap dengan kebenaran walau apa jua kesan mendatang..

cabaran bekerja dengan non-muslim, buat aku banyak berfikir sebelum bercakap. mereka adalah seperti kotak baru dalam jalan hidupku.. mereka sangt berbeza, lantang & yg paling x best, mereka jadikan yg salah tu nampak betul dan sebaliknya bila hal itu mendatangkan keuntungan.. selamatkan lah aku Ya Allah.. berilah hidayahMu kepada kami semua..

'skru' banyak tapi takleh pakai, sia2..
'skru' boleh pakai tapi kalo satu je, tak siap jugak..

aku x mahu kedua2 keadaan ni, aku mahu BANYAK 'skru' yang BOLEH di pakai, baru siap kerja..

wassalam..

No comments:

There was an error in this gadget