Tuesday, November 2, 2010

Bagai pungguk rindukan Bulan..

first of all.. i've got a really good comment from a good friend of mine. Asking not only to write about my daily life, but to try write about other things or issue.. And to write is to have the heart- when writing anything about that something.. sound confusing? hehe..  read that sentence again...

Peribahasa.. i love it  because it symbolize the modesty of malays in the olden days and how they applied the  things surrounding them in such a beautiful deeply meaning sentence..

hai.. apehal la pegi speaking bile cakap pasal peribahasa kan? ala2 berterabur pulak tu.. huhu... tgok balik tajuk post nih.. urm.... biase nye orang yang cinta tak kesampaian lah yang paling sesuai sangat dengan ayat tersebut.. tapi bila diteliti maksud pungguk dan bulan tu jelas ketara... PERBEZAAN TARAF.. hmmm.. simple.. yang pangkat rendah berangan nak dapat berada bersama dgn yang berpangkat tinggi.. kalo tgok drama ke filem, sah2 la cinta anak orang kaye n miskin..

tapi sebenarnye.. aku rase nak gune peribahasa ni untuk situasi lain.. huhu.. kalo orang yang tak de kelayakkan tinggi, tapi nak keje jadi executive ker.. bagai pungguk rindukan bulan.. haha... buleh ker? tibe2 rase tak sesuai langsung.. kui3... terasa diri seperti lalang ditiup angin la pulak.. kejap kate ok, kjap kate tak ok.. haiya...

apekate aku wat contoh.. haha.. boleh la jelas sikit:
pungguk= aku yang tgah menggangur tak de pengalaman dgn pointer tak sberape.
bulan= jawatan tertinggi yang ade kat sebuah syarikat..
rindukan= teringin nak jadi (wannabe),  berangan nak jawatan tu..

maka, 'bagai pungguk rindukan bulan kah aku' atau ade peribahasa lain...???? aku rase macam sesuai...
tapi rase2 jer tak ckup nak tentukan ketepatan penggunaan peribahasa aku nih, nak tau benda nih btul ke tak @sesuai ke tak... haha.. biarkan.. aku tak jumpa A.Samad Said lagi.. kalo dapat  jumpe, n ingat pasal ni,  aku tanye kot.. kui3.. ade brani ke nak tanye sasterawan negara? huhu.. Wallahu a'lam..
pungguk cik sarah tgah tggu kerje  (ke?)

4 comments:

wani said...

pungguk rindukan bulan tu cm harapan yang x pasti...may be impossible
tapikeje utk cik sarah insyaAllah ada...cuma lambat atau cepat
p/s: ditujukan juga untuk diri sendiri..hehe

sarah zulk said...

haha.. soothing je rasenyer bila bace komen wani.. thanks wani.. =) <3 <3 <3

iKhRam said...

wow.. aku bagi idea dan ko merealisasikannya.. hmm.. aku tak sangka entry ni dari kau.. so sgt2 amazing !! wow.. cam ni la sarah.. percubaan yg sgt baik.. ni yg best pasal ko nie.. aku tertunggu2 entry akan datg... cepat2 taip k?

sarah zulk said...

wah..hahha.. ni kembang hidung nih.. =PPP so, my try worth it la yer? thanks 4 ur idea n inspiration.. =D

There was an error in this gadget