Friday, December 24, 2010

apa misi hidup kamu?

aku tak tau kenapa soalan ini yang selalu terngiang-ngiang dalam fikiran sejak akhir-akhir ni... tapi diakhir ngiangan aku tetap buntu.. aku tak atu ape misi hidup aku..

semuanya berpunca dari soalan seorang pengarah yang aku temui beberapa bukan lepas.. waktu itu aku menjawab ikut hati, hati yang gementar, yang tak tau sebenarnya apa jawapannya.. "emmm, misi hidup saya adalah untuk memperbaiki diri dan membantu keluarga" jawabku.. tapi aku disanggah olehnya.. katanya itu bukan misi.. lalu, aku jadi keliru sampai saat ini.. dan sampai detik ini juga aku sangat berasa aku kosong.. atau lebih tepat lagi, aku rase aku seorang 'loser'...

aku sedar jawapan itu ada dalam diriku.. tidak boleh diciplak dari orang lain, aku melihat mausia, aku baca ssuatu tentang manusia, tapi aku tetap tak nampak.. ape pengajaran yang aku boleh buat contoh supaya aku dapat bina misi aku sendiri..

ape kaitan misi hidup itu jika kitaran kehidupan itu cliche?

LAHIR ----- MEMBESAR ----- BELAJAR ------- BEKERJA ----- BERKELUARGA ----- MENUNGGU MATI .

aku teringat mase aku tingkatan 4, aku camping, facie tanya, apa prinsip hidup kamu? aku jawab, 'berani buat, berani tanggung'.. betul ke prinsip macam tu? atau sekadar peribahasa yang tunjukkan aku berani ketika itu? ahhhh..!! aku mula tak faham.. sedangkan dulu aku rase benda tu simple je..

kesimpulanye aku bingung..

2 comments:

En Jay said...

hum..just my opinion..

visi: sesuatu yg kita nk capai, jauh, long term
misi: kita nak capai jugak, tapi dekat, shor term

prinsip: pegangan, tak kisah, yg ko punye kat atas tu aku rse on of prinsip

kadang2 kita cuma tak nmpk..sila bersemangat blk.he

sarah zulk said...

trima kasih en jay.. sangat membantu.. penerangan yg simple dan padat.. boleh la singgah selalu kat sini.. ur opinion are really appreciated.. =D

There was an error in this gadget