Sunday, January 2, 2011

nenek makan daun dah pergi

pagi-pagi lagi ayahanda dah kejut.. pelik la pulak... selama nih tak pun nak kejutkan aku bangun.. rupe-rupenye ayahanda dan bonda nak balik kampung.. nenek saudara aku baru meninggal pagi tadi.. (T_T) mase mula- mula dengar tu tak perasan lagi.. lepas basuh muke baru la sedar.. nenek saudara aku.. huhu..

tiap kali raya, mesti singgah rumah dia... kalo tak singgah nanti dia marah.. huhu.. aku seronok bila sampai sana.. sebab dia layan macam cucu sendiri.. mungkin sebab dulu dia yang jaga bonda aku.. huhu.. nenek kandung aku meninggal time umur bonda aku 4 tahun.. (T_T) aku tak pernah tengok muke dia, tapi pak ngah selalu kata muka bonda same macam arwah nenda..

setiap kali nak pegi rumah nenek saudara aku, adik-adik ku sayang selalu buat muke boring.. sebab kat situ takde member nak buat borak.. cume dengar bonda n ayahnda berbual dgn nenek saudara aku.. aku tak kisah.. ntah kenapa, mungkin perangai budak laki dengan perempuan berbeza..

tapi ayahanda selalu cakap, kita kene la ziarah orang tua.. sementara masih hidup nih.. mase dengar tu tak de perasaan pun.. masuk telinga kanan, simpan dalam memori.. takde kaitan dengan ape-ape rasa.. tapi sekarang aku terasa sangat.. (T_T) betul sangat ape yang ayahanda aku cakap.. tambah lagi aku ade kat rumah berdua dengan adik je.. asyik terfikir pasal benda nih jer..  teringat muka nenek saudara aku tu.. tapi takde gambar nak share kat sini..

masa kecik dulu, aku tengok nenek saudara aku nih syok je makan sireh.. aku tak tau ape name daun tu.. bila balik rumah, aku tanye la kat bonda aku, "mak, nape nenek tu makan daun?" sah-sah2 la kene gelak dulu satu rumah, baru dapat jawapan.. tapi tak berapa nak menjawab soalan rasenye.. huhu.. mak aku jawab. "nenek tu bukan makan daun. nenek makan sireh.." memang lekat la title tu setiap kali kitorang nak pegi rumah dia.. dan setiap kali tu jugak la aku buat pemerhatian tengok dia makan sireh dengan penuh tertib.. huwa... (T_T)

korang kenal kan daun sireh? huhu.. sumber
secalit kapur >>>> letak kat sireh >>>> amik pinang yang dah racik >>>> bungkus dalam daun tu >>>>makan

aku pernah try rase daun sireh dia, memang sangat pahit.. sekarang dah takde dah nenek saudara yang baik hati yang makan sireh.. dia pergi tak kembali....(T_T) giliran aku 'pergi' nanti bila pulak la agaknya....







No comments: